وکیل کیفری

 

وکیل کیفری

وکیل تضمینی کیفری کیست و چه شرایطی باید داشته باشد؟ در این گفتار قصد داریم توضیحاتی درباره دعاوی کیفری ارائه دهیم
به طور کلی پرونده ها و دعاوی قضائی به دو دسته تقسیم می شوند که هر کدام زیر شاخه های بسیاری نیز دارند.این دو دسته دعاوی شامل دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری می شوند.

مطابق ماده ۲ قانون مجازات اسلامی : ((هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می شود.))

مطابق تعریف فوق هر عملی اعم از فعل یا ترک فعل که قانون آن را جرم انگاری کرده باشد و برای آن مجازات تعیین کرده باشد جرم محسوب شده و بنا بر نوع،نحوه اجرا و شرایطی که هرکدام از جرایم دارند می تواند مجازاتهای گوناگونی داشته باشد که از کمترین و خفیف ترین مجازاتها تا سنگین ترین و شدیدترین آنها را شامل می شود.

از مجازاتهای خفیف می توان جرایم مالی اندک را نام برد یا محدودیت های اجتماعی خفیف را مثال زد.

و از مجازاتهای شدید و سنگین که تبعا برای جرایم شدید و مهم اعمال می شود می توان به حبس های طویل المدت و یا مجازاتهای بدنی همچون شلاق ،قصاص عضو و یا اعدام اشاره  کرد.

وکیل تضمینی دعاوی کیفری

مطابق آنچه گفته شد دعاوی کیفری دعاوی هستند که فرد یا افرادی مرتکب یک فعل یا ترک فعلی گشته اند که قانون گذار آن را جرم انگاری کرده است از جمله تقسیم بندی  دعاوی کیفری،دعاوی علیه اشخاص مانند ضرب و جرح عمدی و قتل  و همچنین دعاوی علیه اموال مانند کلاهبرداری و سرقت را می توان نام برد.

وکلای دادگستری با توجه به تحصیلات دانشگاهی که به صورت عام در دانشگاه می گذرانند و با توجه به داشتن پروانه وکالت ، اجازه وکالت در کلیه دعاوی به صورت عام و در گستره کشورمان دارند.

اما با توجه به قوانین و آیین نامه های کانون های وکلای دادگستری و همچنین برخی قوانین دیگر ، یک وکیل پایه یک دادگستری باید تمرکز فعالیت خود را همان حوزه ای که کانون مطبوع وی درآنجاست و ایشان از آن کانون پروانه کسب نموده است ، قرار دهد.

Comments

Popular posts from this blog

وکیل پایه یک دادگستری

وکیل جرایم پزشکی

وکیل کلاهبرداری